Hem | Sälja | Köpa | FAQ | Historik | Kontakt


Sälja

Vad kan du sälja?
På bytardagen den 23 mars 2024 med fokus på vår och sommar säljs kläder, leksaker och andra barntillbehör.

  • Sakerna som säljs är hela och rena. Hittar vi smutsiga eller trasiga kläder/leksaker slängs dessa. Tumregel för din urvalsprocess - skulle du vilja köpa det själv?
  • Barnkläder som säljs är i centilong-storlekar samt XS eller S. Kläder i storlek M, L, XL säljs ej.
  • Förutom kläder och skor säljs även barnvagnar, barnsitsar, barnstolar, leksaker, musik, film, spel, mammakläder, bärselar, skötbord, småmöbler, sporttillbehör m.m.
  • Vi drar 20% från din totala försäljningssumma, vilket täcker kostnaderna för arrangemanget. Allt överskott skänks oavkortat till Röda korsets insamlingar. Vi är stolta att i många år på detta sätt stöttat världens barn, drabbade i Ukraina och många andra världen över. All personal jobbar gratis.

    Säljarregistrering - så går det till
    Alla som jobbar på bytardagen får säljplats. Vill du jobba så hör av dig till info@hofterupsbytardag.se.

    Övriga som vill sälja först fylla i intresseanmälan. Den kommer att vara uppe 09.00-09.15 söndagen den 18 februari 2024. Om fler än 70 personer anmäler intresse, lottar vi ut 70 platser bland de som anmält sig. De som får en plats får ett mail med en länk till säljregistreringsformuläret. Registreringsformuläret måste fyllas i inom två dagar om man inte ska förlora sin plats.

    Om man inte får säljplats via intressanmälan kan man anmäla sig som jobbare under bytardagen och får då garanterad plats.

    Förberedelser - Märkning av kläder
    Märk varje sak som ska säljas med din kod och pris, och gärna storlek, med en etikett eller tejp (t.ex. maskeringstejp).

  • Lappen måste sitta så pass ordentligt att den inte trillar av. Varje år trillar lappar av (särskilt från "halkiga" kläder), vilket leder till att saker inte kan säljas. Tips: För svåra kläder, fäst tejpen i sig själv runt t.ex. en hank.
  • Tänk på att kod och pris ska stå på samma lapp och att lappen måste kunna tas av i kassan.
  • Saker som ska säljas ihop måste fästas ihop noggrant.
  • Skriv din fyrsiffriga kod tydligt (ex 1234) och var noga med att det blir rätt. Om vi inte kan se rätt koden vet vi inte vem som ska ha pengarna.
  • Har du glömt din kod maila oss så kollar vi upp den.
  • Tänk även på att du själv lägger ut det du ska sälja på borden, så packa sakerna därefter.

  • Borden med kläder är ordnade efter kön (förutom i babyrummet) och storlek. På varje bord finns uppdelningar som till exempel kjolar, byxor, tröjor med kort ärm eller pyjamasar. Vi har även vädringsställ där man kan hänga skjortor, klänningar och ytterkläder. Galgar finns att låna men kan ta slut. Har du barngalgar och vill skänka dem så ta med vad du behöver för att hänga dina saker.
  • Skorna är uppdelade efter storlek, och inte efter kön.
  • Exempel på andra kategorier vi har är böcker, leksaker, inredning, barnvagnar, badkläder, strumpor och mössor.
  • Inlämning och försäljning
    Kom med dina märkta saker till Skönadalskolans huvudingång fredag 22 mars 17.30 - 18.20. Sedan lägger du ut dina saker på borden för försäljning, se ovan.

    När du kommer registrerar du dig och verifierar din säljkod. De som inte har lämnat kontouppgifter för utbetalning av ersättning tidigare bytardagar, eller har nya uppgifter, ska även här lämna dessa här. Vi tar inte längre emot uppgifterna på mail. Observera att ingen mer säljare registreras efter 18.20 och samtliga säljare förväntas ha hunnit placera ut sina varor och lämnat byggnaden 18.45.

    Upphämtning av osålda saker
    De kläder/saker som inte har blivit sålda kan du komma och hämta lördag 23 mars 13.15 - 14.00. Observera att du själv samlar in dem ifrån butiken Du har även möjlighet att skänka dina överblivna kläder och saker till Second Hand-verksamhet. De osålda saker och kläder som inte upphämtats på lördagen går automatiskt dit. Vi tar inte emot donationer av kläder/saker som inte varit med på bytardagen eftersom vi har begränsade möjligheter att ta hand om dem.

    Ersättning för försäljning
    Pengar för det som sålts sätts in på ditt konto under veckan efter bytardagen. Det finns inte möjlighet att få veta vad man har sålt för innan utbetalningen sker. Vi drar 20% från din totala försäljningssumma. Detta täcker kostnaderna för arrangemanget. Allt överskott skänks oavkortat till Röda korsets insamlingar. All personal jobbar gratis.

    Om du inte redan har lämnat kontouppgifter för utbetalning tidigare bytardagar är vi tacksamma om du förbereder så att du kan lämna uppgifter (namn, säljkod, bank, clearing- och kontonummer) i samband med att du lämnar in saker på fredagen. Om du lämnat uppgifter tidigare behöver du inte meddela oss igen mer än om dina uppgifter ändrats.

    Vill du jobba på bytardagen? Kontakta oss!